Terugblik - Reisverslag uit Palembang, Indonesië van Co - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Palembang, Indonesië van Co - WaarBenJij.nu

Terugblik

Blijf op de hoogte en volg Co

12 November 2019 | Indonesië, Palembang

Het waren twee indrukwekkende dagen, waarbij qua glamour het huwelijk van Willem Alexander en Maxima in het niet viel. Ook werden we getroffen door de hartelijkheid en de gastvrijheid van de hele familie.

De dag voordat we wilden vertrekken, kreeg Betty wat last van haar maag. Gelukkig duurde dat maar 1 dag. Dat gaf mij de gelegenheid om toch gehoor te geven aan een uitnodiging van een leerkracht om eens haar school - een SMP, soort junior highschool - in Prabumulih te bekijken. Daarvoor werd ik keurig met een schoolbus opgehaald en naar de school gebracht. Ik had al eens eerder een SMP op Kalimantan (Penajam) bezocht, maar dit ging toch wat anders. Ik werd ontvangen door de principal en moest daar even wachten. De klassen moesten worden voorbereid. Uiteindelijk werd ik naar een soort aula geleid, waar de hele school (700 leerlingen van 8 tot 16 jaar) met leerkrachten was verzameld. Het bleek de bedoeling te zijn dat ik een verhaal zou houden over het belang van een goede Engelse taalbeheersing zou houden en wat over Nederland zou vertellen. Tsja, daar zit je dan ... Wat hier heel erg belangrijk is, is dat je een baan kunt vinden met liefst ook een goed salaris (ook onder hoog opgeleiden is er een enorme werkeloosheid), dus daar richtte ik mijn verhaal over de Engelse taalvaardigheid (in het Engels) maar op. Over Nederland werd het deels in het bahasa Indonesia het standaard verhaal over tanah bawang bunga (bollenvelden), kincir angin (molens), sepatu kayu (klompen) en voetbal. Geen Cruijff, Gullit of Van Basten meer, maar Virgil van Dijk en Georgino Wijnaldum. Tijden veranderen, zelfs hier. Tot slot onvermijdelijke uitvoerige fotosessies met alle klassen en ten afscheid 350 hoofdknikjes met hand op het hart van de meisjes en 350 zweterige voorhoofdjes op de bovenkant van mijn hand van de jongens. Weer een ervaring rijker.


  • 13 November 2019 - 22:39

    Vincent :

    Weer een top vakantie zo te lezen. Je voelt je daar aardig thuis. Nog veel plezier

  • 14 November 2019 - 09:02

    Leo:

    Hoi Cees,

    Wat een belevenissen!! Kun je na je pensioen nog altijd leraar Engels worden !!

  • 15 November 2019 - 13:39

    Ellen:

    Geweldig, wat een ervaring! en wat en andere wereld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Co

Actief sinds 06 Feb. 2018
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 8675

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 30 November 2019

Huwelijk in Prabumulih

14 Februari 2018 - 10 April 2018

Zwerftocht door ZOA

Landen bezocht: