Jogjakarta 5 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Co - WaarBenJij.nu Jogjakarta 5 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Co - WaarBenJij.nu

Jogjakarta 5

Blijf op de hoogte en volg Co

25 November 2019 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag lekker ontbeten met gamelan muziek. 's Ochtends naar de Kraton geweest. Toen we aankwamen speelde het gamelan orkest met zang van de pesinden (zangeressen van de specifieke Javaanse stijl; staan in hoog aanzien). Ik kan er uren naar luisteren maar na een klein uurtje hielden ze ermee op. Daarna dwaalden we door het complex (we kennen de Kraton en hadden geen gids), altijd weer leuk. Bij een eerste bezoek is een gids sterk aan te raden.

's Avonds hebben we Fitry - die Betty eergisteren kookles gaf - als afscheid voor een diner in het hotel uitgenodigd. Grappig was dat wij Indonesische gerechten bestelden en zij spaghetti bolognese. Die spaghetti vond ze niet spicy genoeg, dus vroeg ze om een hete soort sambal. Toen ze met een heel schaaltje aankwamen, dachten Betty en ik nog: mooi, dan kunnen wij ook wat nemen. Niet dus, Fitry nam de hele schaal, kiepte de hele inhoud over haar spaghetti om vervolgens tot de conclusie te komen dat het nog niet spicy genoeg was. Ook wij moesten concluderen dat het hotel zich nu wel heel sterk op de westerse smaak heeft gericht. Anderzijds, Fitry komt uit de buurt van Padang (Sumatra) en daar zijn ze zelfs naar Indonesische maatstaven, heel erg veel gewend.